Vad innebär det att vara delägare i en samfällighet?
Tallbackens vägsamfällighet består ursprungligen av 40 fastigheter/tomter. Utöver de enskilt ägda fastigheterna, har varje fastighetsägare del i den gemensamt ägda anläggningen.
Gemensamhetsanläggningen består av väg enligt förrättningskarta. Med väg avses här vägbana och övriga väganordningar såsom dike, slänt, trumma, vägbelysning, vändplats och vägmärke.
Kostnaderna för att sköta anläggningen beräknas årligen i en budget. Årsstämman fattar beslut om budgeten och via ett andelssystem fördelas en avgift på de boende. Därefter sker en utdebitering enligt en debiteringslängd som bifogas årsstämman. Andelarna baseras på 5 zoner där andelstalet ökas ju längre ner på vägen din fastighet är belägen. Dessutom har fritidsboende och tomter reducerad avgift. Vill du veta mera om förrättningen ska du titta här.
Aktbilaga_NO1_normer för andelsberäkning.pdf (136,3 kB)
Årsstämman/ årsmötet
Föreningen har en räkenskapsperiod omfattande 1 april – 31 mars. Ordinarie stämma ska hållas varje år före den 1 september på tid och plats som styrelsen bestämmer. Årsstämman är det högst beslutande organet som vi har i samfälligheten. Styrelsen beskriver i sin verksamhetsberättelse om det gångna årets aktiviteter m.m. De av årsstämman valda revisorerna granskar räkenskaperna samt styrelsens förvaltning och årsstämman beslutar sedan om styrelsen ska få ansvarsfrihet. En valberedning tar fram förslag på styrelsens sammansättning och stämman väljer ordförande och ledamöter för det kommande året. Stämman fattar också beslut om det kommande årets verksamhetsplan samt en budget med en årlig andelsavgift. På stämman har varje närvarande fastighetsägare en röst. En fastighetsägare kan lämna in motioner för beslut på stämman och sådana ska vara styrelsen tillhanda senast en månad innan denna.
Vill man vara insatt i samfällighetens verksamhet är det därför viktigt att besöka stämman och göra sin röst hörd. Ordinarie stämma hålls före den 1/9 varje år
Styrelsen
Styrelsen är vald av årsstämman. Styrelsens uppgift är att sköta förvaltningen under året. Det gäller ekonomin, men även andra frågor som krävs för att skötsel av vägen. Styrelsen har att iaktta de lagar och bestämmelser som stipuleras för en samfällighet. Särskilda regler finns i samfällighetslagen men också i anläggningsbeslutet och föreningens stadgar.
Anläggningsbeslutet
Samfällighetsföreningen är relativt nybildad. 2013 beslutades gjorde Lantmäterimyndigheten en s.k. anläggningsförrättning. Anläggningsbeslutet är en beskrivning av vad som ingår i gemensamhetsanläggningen.
Är du intresserad av att läsa anläggningsbeslutet finns det här. Lantmäteriförrättning
Stadgar
Föreningens stadgar är i sin grund antagna i samband med föreningens bildande. Stadgarna utgör ramar för styrelsens mandat att sköta förvaltningen.
Vill du läsa stadgarna? Se här Stadgar.